کد مالیاتی ترکیه

0
tax code

همانطور که می‌دانید، طی سال‌های اخیر آمار مهاجرت ایرانیان به ترکیه به شدت بالا رفته است. از جمله دلایلی که منجر به این افزایش مهاجرت شده‌اند می‌توان به رفاه، آسایش، امنیت و آزادی و هزینه زندگی کمتر اشاره کرد. همه این موارد باعث شده‌اند که تقاضا برای اقامت ترکیه روز به روز بیشتر شود. به دنبال این اشتیاق برای مهاجرت به ترکیه، طبیعتا سوالات بسیاری نیز در رابطه با قوانین مهاجرتی برای افرادی که دغدغه مهاجرت دارند، به وجود می‌آیند. از جمله مهم‌ترین سوالاتی که در ذهن افراد وجود دارد، درباره کد مالیاتی ترکیه است. در این مقاله قصد داریم بررسی کنیم که اصلا این کد چیست و آیا ربطی به پرداخت مالیات در ترکیه دارد؟ آیا گرفتن آن الزامی است؟‌ روند اخذ آن به چه صورت خواهد بود؟ چه مدارکی برای گرفتن آن نیاز داریم و برای ارائه این مدارک باید به کدام اداره مراجعه کنیم؟

اخذ کد مالیاتی ترکیه یکی از اولین اقداماتی است که به محض ورود و اقامت در این کشور باید انجام دهید. هر فعالیتی که بخواهید در ترکیه آغاز کنید (خرید ملک در ترکیه، افتتاح حساب، ثبت شرکت و …) نیاز به داشتن کد مالیاتی دارند. با ما در این مقاله همراه باشید تا صفر تا صد کد مالیاتی ترکیه را با هم بررسی کنیم.

کد مالیاتی ترکیه به چه معناست؟

اولین سوالی که در این مقاله به آن خواهیم پرداخت، درباره ماهیت کد مالیاتی ترکیه و معنای آن است.

کد مالیاتی در ترکیه یا وِرگی نوماراسی (vergi numarası)، در واقع شبیه همان کد ملی است که ما در ایران داریم. این عدد در ترکیه کد هویتی شما محسوب می‌شود و درست مانند ایران، جهت انجام هر گونه کار رسمی و دولتی مانند افتتاح حساب در ترکیه، آن را نیاز خواهید داشت. این کد که ۱۰ رقمی می‌باشد، هویت و مدرک شناسایی شما به شمار می‌رود و دانستن این نکته نیز مهم است که کد مالیاتی هیچ ارتباطی با پرداخت مالیات ندارد.

اگر شما نیز مانند بسیاری از متقاضیان دیگر قصد دارید به کشور ترکیه مهاجرت کنید و در این کشور ساکن شوید، باید این نکته را مورد توجه قرار دهید که داشتن کد مالیاتی در ترکیه واجب است و بدون آن زندگی در این کشور برایتان بسیار سخت و حتی غیرممکن خواهد بود.

کد مالیاتی ترکیه را می‌توانید از تمامی ادارات مالیات شهرها یا منطقه‌ها دریافت کنید. اما باید از این امر آگاه باشید که طبق قوانین ترکیه (بخصوص در سال ۲۰۲۲) گرفتن کد مالیاتی ترکیه برای انجام هر گونه کار اداری توسط همه اشخاص (چه حقیقی و چه حقوقی)، چه افراد دارای شهروندی ترکیه و چه اتباع خارجی، کاملا الزامی است.

کد مالیاتی در ترکیه چه کاربردهایی دارد؟

همانطور که پیش‌تر بررسی کردیم، ورگی نوماراسی یا کد مالیاتی ترکیه برای انجام هر گونه کار اداری در این کشور واجب و الزامی است و بدون آن، زندگی در ترکیه سخت و حتی غیرممکن خواهد بود. مهم‌ترین کاربرد کد مالیاتی ترکیه در اقامت است زیرا بدون آن قادر به خرید یا اجاره خانه در این کشور نخواهید بود.

این کد کاربردهای بسیار دیگری نیز دارد که در ادامه برخی از مهم‌ترین آن‌ها را معرفی می‌کنیم:‌

  • انجام امور مربوط به چک یا سند
  • انجام هرگونه لیزینگ مالی
  • جهت دریافت سند وصول و اوراق قرضه
  • جهت سرمایه‌گذاری در ترکیه
  • دریافت وام و انجام هر گونه کار مربوط به بانک
  • خرید ملک در ترکیه
  • خرید مغازه و فروشگاه
  • خرید و فروش ماشین و اتومبیل در ترکیه
  • جهت تحصیل و حضور در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی ترکیه
  • انجام امور مالی و اداری در کشور ترکیه
  • افتتاح حساب بانکی
  • اخذ ویزای کاری و اخذ مجوز کار در ترکیه

قابل ذکر است که دریافت کد مالیاتی ترکیه همانطور که گفتیم، برای شرکت‌ها و اشخاص حقوقی نیز واجب است. طبق قانونی که در ۳ ژوئیه ۱۹۹۵ تصویب شد، کسانی که به دنبال تأسیس و ثبت شرکت در ترکیه هستند نیز (چه شهروند باشند و چه تبعه خارجی) ملزوم به دریافت این کد می‌باشند.

چگونه کد مالیاتی ترکیه را دریافت کنیم؟‌

با توجه به همه چیزهایی که درباره کد مالیاتی ترکیه گفتیم، اکنون زمان آن است که به نحوه گرفتن این کد بپردازیم. بدون شک تا اینجای مقاله بزرگ‌ترین سوالی که برایتان پیش آمده این است که چگونه کد مالیاتی بگیریم. در این بخش پاسخ سوالتان را پیدا خواهید کرد. گرفتن کد مالیاتی ترکیه آسان است و فرقی نمی‌کند در کدام شهر و منطقه باشید، می‌توانید مراحل زیر را انجام دهید.

گرفتن کد مالیاتی ترکیه به دو روش امکان‌پذیر است:

با مراجعه به اداره مالیات

اولین روش اخذ کد مالیاتی ترکیه این است که به صورت حضوری و مستقیم در اداره مالیات محل زندگی خود در این کشور حضور یابید. مثلا اگر برای خرید آپارتمان در استانبول اقدام کرده‌اید، کافیست برای اخذ و انتقال سند آن به اداره‌های مالیات موجود در استانبول بروید و کد مالیاتی را درخواست کنید.

در این روش، باید مدارکی که در ادامه لیست خواهیم کرد را با خود به اداره مالیات ببرید، درخواست خود را مطرح کنید، فرم‌های مربوطه را پر کرده و آدرس محل اقامت خود (حتی موقت) را وارد نموده و منتظر بمانید تا کد مالیاتی خود را دریافت کنید. این روند که با حضور در اداره مالیات انجام می‌شود، تنها ۱۵ دقیقه طول خواهد کشید.

با مراجعه به وبسایت و دریافت کد بصورت آنلاین

اگر می‌خواهید کد مالیاتی خود را در کشور ترکیه هرچه سریع‌تر دریافت کنید، می‌توانید این کار را بدون حضور در اداره مالیات انجام دهید. در این روش کافیست به وبسایت سازمان مالیاتی کشور ترکیه به آدرس ivd.gib.gov.tr مراجعه کنید.

سپس مدارکی که در ادامه خواهیم گفت را بارگذاری کرده، فرم‌های مربوطه را پر کنید و آدرس خود را وارد نمایید تا موفق به اخذ کد مالیاتی ترکیه به صورت غیرحضوری شوید.

برای دریافت کد مالیاتی ترکیه چه مدارکی لازم است؟‌

اصلی‌ترین مدارکی که برای دریافت کد مالیاتی ترکیه نیاز دارید عبارتند از:

  • نسخه اصلی و کپی پاسپورت
  • آدرس محل اقامت

علاوه بر دو مورد بالا، گاهی اوقات ممکن است اجاره‌نامه منزل، قبض آب و برق به نام فرد متقاضی و حتی یک سیم‌کارت فعال نیز لازم باشد. با خرید سیم‌کارت در ترکیه می‌توانید این مرحله را برای خود آسان‌تر کنید.

در مورد هزینه دریافت کد مالیاتی در ترکیه نیز باید این نکته را از قبل بدانید که این روند، هیچ هزینه‌ای ندارد و برای دریافت کد مالیاتی در این کشور، هیچ هزینه‌ای نباید پرداخت کنید.

نحوه استعلام کد مالیاتی در ترکیه

اگر به هر دلیلی کد مالیاتی خود را گم یا فراموش کردید، یا نیاز داشتید برای امر دیگری مجددا آن را پیگیری نمایید، می‌توانید به وبسایت اداره مالیات ترکیه مراجعه کرده و آن را استعلام نمایید. برای استعلام کد مالیاتی خود، کافیست از مراحل زیر استفاده کنید:

  • وارد وبسایت سازمان مالیات ترکیه شوید
  • شماره پاسپورت خود را وارد کنید
  • به صفحه شخصی خود وارد شوید
  • کد مالیاتی را استعلام کنید

همانطور که پیش‌تر گفتیم، ممکن است شما کد مالیاتی را برای تأسیس کسب و کار یا ثبت شرکت در ترکیه گرفته باشید. در این صورت برای استعلام کد مالیاتی شرکت، باید مراحل زیر را دنبال کنید:

  • به سایت سازمان مالیات وارد شوید
  • اطلاعات هویتی را وارد و هویت را تأیید کنید
  • قسمت «شماره شناسایی مالیات» را انتخاب کنید یا عبارت «اداره استان و مالیات» را جستجو نمایید
  • شماره مالیاتی شرکت در ترکیه را استعلام کنید

در صفحه مربوط به استعلام کد مالیاتی شرکتی، می‌توانید اطلاعات مربوط به میزان مالیات در ترکیه و پایه مالیات تعلق گرفته در طی ۲ سال گذشته را نیز مشاهده کنید.

به این مطلب امتیاز دهید

پاسخ دهید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید