گواهی تولد نوزاد برای اقامت در ترکیه

0
kids

آمار به دست آمده از نظرسنجی‌ها و بررسی‌های صورت‌گرفته نشان می‌دهد که ایرانیان و بسیاری از اتباع خارجی، علاقه‌مند به مهاجرت و اخذ اقامت ترکیه هستند. ار مهم‌ترین دلایلی که موجب این علاقه و انتخاب ترکیه به عنوان مقصد مهاجرت شده، نزدیکی به ایران از لحاظ فرهنگی و مسافت، داشتن اقتصاد پویا و پیشرفت‌های چشمگیری می‌باشد که این کشور طی سال‌های اخیر به آن‌ها دست یافته است.

شاید برایتان سوال پیش آمده باشد که هزینه زایمان و مراحل و مدارک لازم برای اخذ پاسپورت ترکیه و شهروندی کودکانی که در این کشور به دنیا می‌آیند چگونه است؟ تا پایان این مقاله با ما همراه باشید تا پاسخ سوالات خود را بیابید.

گواهی تولد برای اقامت در ترکیه

سندی که تولد یک انسان را تأیید می‌کند گواهی تولد نامیده می‌شود و بیمارستانی که کودک در آن به دنیا می‌آید، صادرکننده این گواهی می‌باشد. داشتن این گواهی و مدارک دیگری که در ادامه بیان خواهیم کرد، جهت ثبت تولد در اداره ثبت احوال و صدور شناسنامه ضروری هستند. ذکر این نکته حائز اهمیت است که مهم‌ترین مدرک مورد نیاز برای گرفتن اقامت ترکیه فرزندان زیر ۱۸ سال، گواهی تولد آن‌ها می‌باشد.

گواهی تولد فرزندان متولد ایران برای اخد اقامت ترکیه

برای اینکه اقامت فرزندان زیر ۱۸ سال را بگیرید، باید به همراه شناسنامه فرزند و گذرنامه‌های والدین به کنسولگری ایران در ترکیه بروید. پس از پرداخت مبلغ لازم، طی یکی دو روز گواهی تولد که در واقع ترجمه شناسنامه با مهر و امضای کنسولگری است را دریافت خواهید کرد. سپس می‌توانید جهت تأیید آن به اداره بخشداری منطقه کایماکاملیک (Kaymakamlik) بروید و بعد از دریافت مهر و امضای این اداره، آن را همراه با سایر مدارک مورد نیاز برای اقامت به اداره مهاجرت ترکیه (goç idaresi) تحویل دهید.

گواهی تولد فرزندان متولد ترکیه برای اخد اقامت

تولد فرزند در ترکیه را باید به اداره ثبت احوال (nüfus) اطلاع دهید. این قانون شامل حال فرزندان متولدشده از روابط خارج از چارچوب ازدواج نیز می‌باشد. در صورت فقدان والدین، افراد دیگر همراه فرزند مانند مادربزرگ، پدربزرگ، برادر یا خواهر بزرگسال می‌توانند کار اطلاع‌رسانی به این اداره را انجام دهند.

بر اساس قانون کشور ترکیه، این اطلاع‌رسانی باید ظرف مدت ۳۰ روز از تولد انجام شود و هزینه‌ای نیز به همراه ندارد. کافیست گواهی تولد صادرشده از بیمارستان را همراه با کارت اقامت والدین و آدرس ثبت‌شده آن‌ها در اداره نفوس یا ثبت احوال، ارائه دهید تا گواهی ثبت تولد در ترکیه برای فرزندتان صادر شود. این گواهی در سایر کشورها نیز قابل استفاده و معتبر است.

اگر فرزندتان در ترکیه به دنیا بیاید حتما باید اداره مهاجرت استان (goç idaresi) را باخبر سازید تا مدارک شناسایی برای اقامت قانونی فرزند به دنیا آمده در ترکیه را صادر کنند.

هزینه‌های زایمان و تولد فرزند در ترکیه

زایمان در کشور ترکیه برای افراد خارجی (ایرانی) امکان‌پذیر بوده و با محدودیت یا مشکلی روبرو نیست. زایمان می‌تواند هم در بیمارستان دولتی و هم خصوصی انجام شود. هزینه آن نیز بسته به نوع بیمارستان (خصوصی یا دولتی) و نوع زایمان (طبیعی یا سزارین متفاوت می‌باشد. به طور کلی می‌توان گفت هزینه زایمان طبیعی در ترکیه (با توجه به نوع بیمارستان) از ۳۰۰۰ لیر و هزینه زایمان سزارین از ۵۰۰۰ لیر شروع می‌شود. در برخی از بیمارستان‌های خصوصی این هزینه می‌تواند تا ۱۴۰۰۰ لیر نیز برسد.

افراد خارجی که خود یا همسرشان دارای بیمه دولتی (SSK) هستند می‌توانند از این بیمه برای خدمات قبل و بعد از زایمان کمک بگیرند. با این بیمه، زایمان طبیعی در بسیاری از بیمارستان‌های دولتی رایگان خواهد بود. به این نکته توجه داشته باشید که برای استفاده از خدمات بیمه در مواردی مانند جراحی‌های تخصصی پزشکی، باید حداقل ۹ ماه زودتر از موعد تعیین‌شده برای عمل، برای ثبت بیمه اقدام نمایید.

قانون نام‌گذاری نوزاد در ترکیه

طبق قانون کشور ترکیه، اگر نوزاد از پدر و مادری ترک به دنیا بیاید، پدر حق نام‌گذاری را دارد. اما اگر تنها یکی از والدین ترک باشد، والدین می‌توانند دو نام برای نوزاد خود برگزینند.

اخذ شهروندی نوزاد متولد ترکیه

اخذ پاسپورت و تابعیت ترکیه برای نوزادی که در این کشور متولد می‌شود، تنها در صورت امکان‌پذیر خواهد بود که یکی از والدین شهروند ترکیه باشد. در غیر این صورت، اخذ تابعیت این کشور برای نوزاد امکان‌پذیر نیست. به کودکان متولد کشور ترکیه برخلاف آمریکا و کانادا که تابعیت را به کودکان متولدشده در خاک خود می‌دهند، تابعیت داده نمی‌شود. در واقع حق شهروندی ترکیه خاکی نیست و به شکل نسبی می‌باشد؛ یعنی از پدر یا مادر ریشه می‌گیرد.

  • اگر پدر نوزاد خارجی و مادر او ترک باشد، نوزاد از بدو تولد شهروند ترکیه محسوب می‌شود حتی اگر والدین به صورت رسمی ازدواج نکرده باشند.
  • اگر مادر نوزاد خارجی و پدر او ترک باشد، نوزاد می‌تواند شناسنامه تنظیم‌شده از کشور ترکیه را اخذ نماید. یعنی علاوه بر اخذ تابعیت، می‌تواند شناسنامه ترک نیز داشته باشد.
  • اگر هیچکدام از والدین شهروند ترکیه نباشند، تنها محل تولد نوزاد ترکیه خواهد بود و شناسنامه او مانند خارجی‌ها صادر می‌شود. به تبع آن، حق اقامت نوزاد بر اساس اقامت پدر و مادر داده خواهد شد که باید نهایتا تا یک ماه بعد از تولد، برای اقامت نوزاد اقدام شود (همان مراحلی که پیش‌تر گفتیم).

مدارک مورد نیاز برای اخذ اقامت نوزاد متولد ترکیه

  • اقامت پدر و مادر نوزاد و اسناد هویتی این دو
  • گواهی ازدواج پدر و مادر نوزاد
  • گواهی رسمی تولد نوزاد در ترکیه که از بیمارستان صادر شده باشد
  • فرم درخواست اقامت یا راندو از اداره goç idaresi
  • پرداخت هزینه‌های مورد نیاز برای اقامت

مدارک لازم برای ثبت تولد نوزاد متولد ترکیه در ایران

اگر فرزند در ترکیه متولد شده و هر دو والدین او ایرانی باشند، می‌توانند تولد فرزند را با مدارک زیر در کنسولگری ایران در ترکیه ثبت نمایند:

  • گواهی تولد صادرشده از بیمارستان
  • پاسپورت پدر و مادر
  • گواهی تولد پدر و مادر
  • سند ازدواج والدین
  • هزینه ثبت نام و گواهی تولد
به این مطلب امتیاز دهید

پاسخ دهید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید