انواع ثبت شرکت در ترکیه

0

انواع شرکت در ترکیه

لازم است در ابتدا توضیحی ارائه دهیم راجع به انواع شرکت‌ها در ترکیه:

  • شرکت شخصی (sahaj sirket)
  • شرکت با مسئولیت محدود ( limited sirket)
  • شرکت سهامی خاص (anonim sirket )
فایل صوتری انواع شرکت در ترکیه

شرکت شخصی

همان‌طور که از اسم شرکت مشخص است، شرکتی‌ است شخصی. کارهایی که می‌شود توسط این شرکت انجام شود محدود است. در اساس‌نامه فقط یک موضوع کاری می‌شود قید شود. برای خارجی‌ها که به دنبال گرفتن اقامت کاری هستند، خیلی توصیه نمی‌شود.

شرکت با مسئولیت محدود

برای افراد خارجی که به دنیال اخذ ویزای کاری در کشور ترکیه هستند، این شرکت بهترین گزینه‌ی ممکن است.

شرکت سهامی خاص

مختص کسانی است که در سطح بین‌المللی و با مبالغ بسیار بالا کار می‌کنند. این شرکت‌ها، با سهامداران زیادی کاررا شروع می‌کنند.

در مجموع شایان ذکر است که برای ثبت شرکت در ترکیه از قبیل آرایشگری، خوراک، پوشاک، تجارتی و هر شرکتی که خواستار راه‌اندازی باشیم، شرکت با مسئولیت محدود توصیه می‌شود. برای ثبت این نوع شرکت، قبل از هرچیز باید دفترمان مشخص شود. ممکن است این دفتر یک دفتر مجازی باشد، ممکن است هموفیست باشد، و یا ممکن است یک دفتر تجاری باشد. در کل مهم این است که ما دفتر را در ذهن داشته باشیم و معرفی‌اش کنیم.

پس از این که آدرس شرکت مشخص شد، یک وکالت‌نامه‌ی رسمی در محضر یا نوتر به مشاور مالی باید بدهیم. در این مرحله شما به تنهایی نمی‌توانید با ادار‌ه‌ی مالیات و سایر بخش‌های دولتی در ارتباط باشید. و این کار حتماً باید از طریق مشاور مالی صورت پذیرد. این مشاور مالی که ترک هست، توسط وکالت‌نامه‌ای که از شما می‌گیرد کارها را انجام خواهد داد. در حقیقت روند کار به این صورت است که این مشاوران مالی قسم‌خورده، مجاز هستند در خاک ترکیه شرکت ثبت کنند.

وکالت‌نامه‌ای که توسط شما در نوتر یا محضر تدوین می‌شود و تحویل مشاور مالی می‌شود، در ادامه نیازمند یک سری مدارک دیگر هم هست. در نوتر یا محضر، شما لازم است این مدارک را همراه خود داشته باشید:

  • پاسپورت
  • شماره‌ی مالیاتی.

اگر بر زبان ترکی مسلط نیستید، لازم است مترجم رسمی همراه خود داشته باشید. در این مرحله لازم نیست اقامت ترکیه داشته باشید، بلکه با داشتن شماره‌ی مالیاتی ترکیه (vergi numarasi ) می‌توانید اقدام کنید.

این تصویر یک مشخصه آلت خالی دارد؛ نام فایل آن %D9%85%D8%B4%D8%A7%D9%88%D8%B1-%D9%85%D8%A7%D9%84%DB%8C-%D8%AA%D8%B1%DA%A9%DB%8C%D9%87-%D9%85%D8%AD%D8%A7%D8%B3%D8%A8%D9%87-%D8%AC%DB%8C.jpg است

بعد از انجام این مراحل، مشاور مالی می‌تواند برای شما شرکت ثبت کند. در ادامه، لازم است اساس‌نامه‌ تدوین شود. توضیحاتی که باید برای این کار تحویل مشاور مالی شود، این‌هاست:

  • مشخصات کامل سهامداران
  • میزان سهیم شدن هرکدام از سهامداران
  • میزان سهام کلی شرکت
  • این که موضوعات اساس‌نامه چه چیزهایی باشد
  • مدیر شرکت چه کسی است
  • حق امضا با چه شخص یا اشخاصی است.

سه الی هفت روز کاری َطول می‌کشد تا شرکت ثبت شود. اسم شما در روزنامه‌ی رسمی gezete) resmi ) چاپ می‌شود و تمامی مدارک توسط مشاور تحویل شما می‌شود. مهر شرکت هم در اختیار شما قرار می‌گیرد.

بعد از انجام این مراحل کسی که به عنوان مدیر انتخاب شده، لازم است به نوتر یا محضر مراجعه کند و یک وکالت‌نامه بدهد به عنوان این که مشاور مالی یا هرکسی دیگر مجاز است کارهای من را انجام بدهد. الزامی نیست این حسابدار در دفتر شرکت شاغل به کار باشد. یک گواهی امضا هم باید در نوتر یا محضر ایجاد شود تا در تدوین قراردهای شرکت از آن استفاده شود.

شرکت آماده به کار است و می‌تواند فعالیتش را شروع کند. فقط ذکر این نکته لازم است که برخی مشاغل نیاز به رخصت دارند، مثلاً کارهای آرایشی، رستوران‌داری، و یا املاک. اما شرکت‌هایی که حالت هموفیستی دارد مانند شرکتَ‌های مشاوری یا تجاری، نیاز به رخصت ندارد. البته در شرکت‌های تجاری، شما یک سری مدارک از گمرک و یا بخش‌های دیگر می‌گیرید، اما بحثی تحت‌عنوان رخصت مطرح نیست.

به این مطلب امتیاز دهید

پاسخ دهید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید