کشور ترکیه اطلاعات اجتماعی – سیاسی – جغرافیایی (2021)

0
ترکیه

کشور ترکیه ( آشنایی با فرهنگ ترکیه )

کشور ترکیه بین ۳۶ و ۴۲ درجه عرض شمالی و ۲۶ و ۴۵ درجه طول شرقی قرار دارد.

کشورهای همسایه ترکیه :

  1.  از شرق با گرجستان و ارمنستان و آذربایجان (بخش جمهوری خودمختار نخجوان ) و ایران ،
  2.  از غرب با بلغارستان و یونان ،
  3.  از جنوب با سوریه و عراق همسایه است.

همچنین از شمال دریای سیاه و از غرب دریای اژه و دریای مدیترانه در جنوب ترکیه، را با تمامی جهان مرتبط می سازد. ترکیه در طول تاریخ میزبان بسیاری از تمدن های کهن جهان از جمله مدیترانه، بالکان بوده است. که دلیل آن قرارگیری ترکیه در تقاطع راههای تجارت و مهاجرت خاورمیانه و خاور دور می باشد.

جمعیت و اقیلم ترکیه

جمعیت ترکیه نزدیک به 80 میلیون نفر، که بیشترین جمعیت در شهرهایی مثل استانبول، آنکارا، ازمیر، بورسا، قونیه، مرسین، آدانا، سامسون، قیصریه، مانیسا، آنتالیا، دیاربکر و ترابزون می باشد. بدلیل تنوع اقلیم و توپوگرافی منطقه دارای پوشش گیاهی و مناظر متنوعی است و این تنوع در عوامل جغرافیایی کشور ترکیه ، این کشور را به یکی از زیباترین کشورهای جهان در تنوع مناظر طبیعی و جذب توریست تبدیل کرده است.

این عامل دلیل اصلی پیشرفت ترکیه در صنعت گردشگری می باشد. بسیاری از شباهت های فرهنگی بین مردم ایران و ترکیه وجود دارد که این نشات گرفته از نزدیکی جغرافیایی، وجود تاریخ مشترک در دوره هایی از تاریخ و نیز وجود دین مشترک اسلام می باشد.

همانند ایرانی ها، ترک ها خونگرم و در برخورد با یکدیگر نیز صمیمی و دوستانه هستند. ترکیه دارای تاریخ کهن می باشد و با وجود مجاورت با کشورهای اروپایی، باورها و فرهنگ نشات گرفته از تاریخ کهن و سنت اسلامی است .

که این نیز از جمله وجه اشتراکات بین دو کشور می باشد. حتی معماری ایران شباهت های بسیاری به معماری ترکیه دارد که نمادی از چارچوب خدای واحد و نیز هنر و معماری اسلامی است، که از برجسته ترین آن ها می توان به معماری مساجد اشاره کرد.

زندگی در ترکیه

دین و زبان مردم ترکیه

امروزه کشور ترکیه یک کشور سکولار هست و به این دلیل کارهای دین و سیاست از هم جدا می باشد. تأسیس حزب سیاسی مذهبی یا قومی طبق قانون اساسی ممنوع است. زبان رسمی ترکیه، ترکی است. با توجه به مناطق کشور لهجه های مختلفی مورد استفاده قرار می گیرند ولی کسانی که به سطح معینی از آموزش می رسند، لهجه استانبول را ترجیح می دهند. بین رده بندی کشورها ترکیه جزو کشور های توسعه یافته محسوب می شود.

سیاست ترکیه

ارزش سیاسی موقعیت جغرافیایی ترکیه همانطور که در طول تاریخ به عنوان یک عامل مهم در تعیین روابط بین الملل بوده امروزه نیز جایگاه خود را حفظ کرده است. در واقع موقعیت جغرافیایی، منابع طبیعی، شرایط جغرافیایی موجود و فرصت های ارائه شده توسط آنها، همه پتانسیل های فضا را پوشش می دهد.

ارزش سیاسی همه اینها، جایگاه مهمی در ترجیحات سیاسی کشورها دارد و این در شکل گیری محیط بین المللی و رفتار بازیگران آن تأثیرگذار است.
پتانسیل های جغرافیایی در عملکرد محیط بین المللی و بازیگران بین المللی در مبارزات قدرت تاثیرگذار است. موقعیت جغرافیایی فرصت هایی بسیاری را به وجود می آورد.

در میان این فرصت ها از همه جذاب تر و مهمتر می توان همین مبارزه قدرت در فضای بین المللی را اشاره کرد. ترکیه، دارای پتانسیل جغرافیایی غنی است که براساس آن به یک استراتژی قوی نیاز دارد.

کشور ترکیه در سالهای اخیر به خوبی از موقعیت جغرافیایی خود در صحنه‌ی بین المللی استفاده می کند. از این مورد می توان به نقش ترکیه در میانجی گری بین کشورهای خاورمیانه و غرب اشاره کرد.

همچنین ترکیه از فرصتهای جغرافیایی خود در صنعت گردشگری یعنی بزرگترین صنعت جهان در سالهای اخیر به خوبی به نفع خود استفاده می کند. که این فرصتهای شغلی بی شماری را برای این کشور به ارمغان داشته است.

زیبایی های تاریخی و طبیعی ترکیه ثروت اصلی این کشور محسوب می شود. ترکیه از سه طرف توسط دریاها احاطه شده است. زیبایی های طبیعی باشکوه بسیاری در این کشور وجود دارد. کوه ها ، سواحل ، آبشارها ، دره ها و موارد دیگر در انتظار شما هستند. حالا اجازه بدهید برای آشنایی بهتر به چند مورد از زیبایی های طبیعی ترکیه، با مختصر توضیحی اشاره کنیم :

زیبایی های طبیعی ترکیه

کوه نمرود

کوه نمرود، که در سال 1987 در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار گرفت، در آدیامامان واقع شده است. کوه نمرود با ارتفاع 2150 متر، در گذشته میزبان پادشاهی کاماجن بود. به همین دلیل آثار باستانی این پادشاهی در کوه یافت می شوند. مقبره ها، بناها و مجسمه ها باعث شده اند. کوه نمرود به کوهی معروف در دنیا تبدیل شود. بسیاری از مجسمه ها در ضلع شرقی کوه قرار دارد. دلیل این امر این است که ضلع شرقی کوه به عنوان یک مرکز مقدس در زمان پادشاهی کاماجن پذیرفته شده بود.

کوه ارجیس

کوه ارجیس, در کایسری از ارتفاع 3917 متری برخوردار است. با قله های پوشیده از برف و باشکوه محل اسکی زمستانی است. کوه کاچکار, در شمال ترکیه و امتداد شرقی دریای سیاه می باشد. بلندترین رشته کوه آن تقریباً 3900 متر است،که سایه ای از رنگ سبز روی خود دارد. هوای بسیار تمیز و ابرهای بالای کوه منظره ای باشکوه را ایجاد می کنند. کوه کاچکار معمولاً مه آلود است. اما اگر زمانی که مه وجود ندارد در آنجا باشید، ممکن است از چشم انداز این کوه شگفت زده شوید.

پری باجالاری

پری باجالاری, مهمترین مکان توریستی در کاپادوکیا در میان جاذبه های طبیعی گردشگری ترکیه است.
سالانه گردشگران زیادی را به دلیل وجود پناهگاه‌های زیرزمینی، کوره‌های افسانه‌ای و سحر انگیز، صومعه‌ها، کاروانسراها و کلیساهای مشهور جذب خود می‌کند.

پاموک کاله

تراورتن های پاموک کاله ، که در فهرست میراث فرهنگی جهانی یونسکو قرار دارد ، در دنیزلی قرار دارند. تمام افرادی که برای دیدن اینجا از اقصی نقاط جهان به این منطقه می آیند با دیدن ظاهر سفید و زیبای آن حیرت زده می شوند. 17 چشمه آب گرم در تشکیل این تراورتن نقش دارند.

ساحل ایز توزو

ساحل ایز توزو، که به عنوان بهترین ساحل اروپا انتخاب شده است ، در منطقه دالیان موغلا واقع شده است. همچنین در سال 2008، از طرف روزنامه ی انگلیسی تایمز، این ساحل پس از شش ماه تحقیق به عنوان “بهترین مکان عمومی و فضای باز در اروپا” اعلام شده است.

دره ایهلارا

دره ایهلارا، به عنوان دومین دره ی بزرگ جهان در آکسارای واقع شده است. می توان گفت این دره با زیبایی طبیعی باشکوه ، نام خود را به گوش تمام جهان رسانده است. بسیاری از گردشگران خارجی از گوشه و کنار جهان برای بازدید از دره ی ایهلارا می آیند. در پایین دره یک راه پله طولانی برای پایین رفتن وجود دارد.

هنگامی که به پایین می روید با کلیساهای قدیمی حک شده در غارها و درختان سرسبز روبه رو می شوید. امثال این مکان های زیبای طبیعی در ترکیه بی شمار است که اشاره به تک تک این مکان ها در فرصت این مقاله نمی گنجد. در مقالات آتی به تک تک این مکان ها بصورت جداگانه و با توضیحات مفصل خواهیم پرداخت.

در کل می توان گفت ترکیه چه از نظر زیبایی های طبیعی و چه از نظر اقتصاد رو به رشد خود هم در بین کشورهای منطقه و هم در جهان جایگاه ویژه ای دارد.
و در سال های اخیر با رشد روزافزون خود روز به روز جایگاه خود را تثبیت تر می کند. و همه روزه خارجیان زیادی را برای مسافرت و حتی زندگی به خود جذب می کند.

با مراجعه به این لینک میتوانید اطلاعات کامل فرهنگی و گردشگری ترکیه را مشاهده نمایید .

زندگی در ترکیه

زندگی در ترکیه برای ایرانیان

آیا زندگی در ترکیه در میان ایرانیان جایگاه خاصی دارد ؟

بله چه از نظر نزدیکی جغرافیایی و فرهنگی به این کشور، و چه از نظر اقتصاد رو به رشد ترکیه برای سرمایه گذاری, در سالهای اخیر همه روزه به تعداد مهاجرین به ترکیه افزوده تر می شود. امید است که در این راه همراه و راهنمای شما باشیم تا با مشاوره ی درست، آگاهانه در این راه قدم بردارید.

در مقالات آتی به معرفی تک تک شهرهای ترکیه برای زندگی و سرمایه گذاری، خرید خانه در ترکیه ، نحوه گرفتن اقامت ترکیه ، تحصیلی  در ترکیه ، اقامت کاری و شهروندی خواهیم پرداخت.

همینطور به صورت مفصل در مورد فرصتهای شغلی و سرمایه گذاری در کشور ترکیه، نحوه ی ثبت شرکت در ترکیه، اخذ نمایندگی، مسائل حقوقی و حسابرسی، دِور کردن و یا دادن ، و سایر مسائل مربوط به کسب و کار در ترکیه صحبت خواهیم کرد.

شما همراهان گرامی از طریق ارتباط با گروه مشاورین ارکیده می توانید از خدمات مشاوره ی همکاران ما بصورت رایگان برخوردار گردید.

5/5 - (1 امتیاز)

پاسخ دهید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید